Úvodní stránka
Kontakt
Redakce:

   [ Pavel Kotrla ]
   [ Jiří Hrabal ]
   [ Jakub Chrobák ]
   [ René Kočík ]
   [ Dalibor Malina ]
   [ Milan Orálek ]
   [ Martin Škabraha ]

Projekty:

   [ Potápěč ]
   [ Scriptorium ]
   [ A. S. Puškin ]
   [ Bartoš Vlček]
   [ Atlantida ]
   [ JVP ]

Archiv:

   [ HTML ]
   [ PDF ]

Ostatní:

   [ Autoři ]
   [ Napsali o Textech ]
   [ Výroční večírky ]
   [ Knihovnička ]

Hledat v Textech:
FreeFind

 

[pak] blog pavla kotrly

Poetično Michala Jareše

potápěč

Lidé v okolí

 

TEXTY č. 13 (JARO 99)

[úvodník][próza][poezie][překlad][rozhovory]
[recenze][studie][comics]

RECENZE

Jana Pátková: Šťastný věk mýtu neskončil!

Michal Jareš: Popel, kocovina a vyčichlý parfém

Michal Jareš: Mysofilie diváka


Jana Pátková: Šťastný věk mýtu neskončil!

Hra na KEBY ve stejnojmenné knize Igora Otčenáše s podtitulem Rýchle dejiny budúcnosti Slovenska je surovou a zároveň očistnou provokací. Nevybíravě klade otázky a odpovědi nechává na čtenářích (respektive na voličích?!). Vydání Otčenášovy knihy se u našich sousedů bezesporu stalo literární (ale i komerční) událostí předešlého roku. Více než příznačné bylo načasování jejího vydání těsně před volbami. Dnes už – více jak po půl roce – Otčenášova kniha poklidně leží na pultu téměř jediného slovenského knihkupectví v Praze vedle Ďuricových „proľudáckých“ Dejín Slovenska a Slovákov. Téměř totožná grafika obou knih čtenářům už na první pohled zřetelně prozrazuje autorovu polemiku s Ďuricovými Dejinami, jež zcela vážně budují identitu Slováků na falešných mýtech. To, co nejvíc láká v Otčenášově hře na KEBY, je nutná rezignace na logiku reálného světa. Svízelnější a na Slovensku o to více neobvyklá je fabulace, která se odráží od důmyslně vykonstruované koncepce dějin, zvláště pokud jde o historii poválečnou. K tomuto kroku je zapotřebí nejen autorské sebekázně, ale i neustálé schopnosti reflektovat vlastní národ. Přičemž Otčenášova narativní struktura poválečných dějin si uchovává dominantní postavení subjektu: ať už v rovině výrazových prostředků nebo v řazení samotných narativních řetězců. Východiskem Otčenášova postupu je změna totalitních emblémů po fiktivním vítězství tzv. Tisícročnej Ríše: ze Stalingradu je Hitlerburg, Andrej Hlinka je Otcem národa, povinným cizím jazykem se stala němčina, na vysokých školách se vyučuje nacistika-hitleristika... A co víc: Slovensko je Hitlerem odměněno za svoji loajalitu za 2. sv. války: Msgr. Tiso se stává prvním prezidentem. „Ríša“ dokonce splní odvěký sen Slováků: v rámci rozsáhlých národních přesunů v Evropě jim umožní přístup k moři. „Jeho podstata spočívala v tom, že každému národu Európy mal byť podľa miery jeho účasti či naopak odporu vo Veľkej národnosocialistickej vojne udelený nový životný priestor. Ten pôvodný, európsky, mal pripadnúť logicky a demokraticky Nemcom ako Večným Víťazom.“ /str. 18/ Legendární role byla právě v těchto fiktivních dějinách pochopitelně přidělena bývalému premiérovi. Mečiar stanul v čele povstalců, kteří odmítli odsunutí na Krym. Jeho existence je od počátku dějinného příběhu mýtizována: „Veliteľ bolo mocné chlapisko, opásané dvoma nábojnicovými pásmi krížom cez mohutnú hruď. ...Potom emisárom predstavilo svoju pravú ruku politruka Sašu Dubčeka, hrdinu odvážnej ofenzívy slovenských povstalcov, ktorá neskôr vošla do dejín nášho národnooslobodzovacieho boja ako Krymská jar.“ /str. 82/ A v okamžiku, kdy se už stal součástí národního mýtu – jako „Neskorumpovateľný“ – začíná „ďalšia rýchla budúcnosť Slovenska“ /str. 98/.

Obměněná totalitní rétorika je bohatě doprovázena fotografiemi, které však nepřetvářejí fikci v reálný poválečný vývoj Slovenska, ale otevírají sarkastický rozměr textu. Skrze výsostné právo smíchu Igor Otčenáš vypovídá o mnoha mýtech, jež jsou v slovenských dějinách tabuizovány. Avšak nezapomeňme (říkají Otčenášovy dějiny-perzifláž), šťastný věk mýtu neskončil: nakročená Leninova socha – coby věrná podoba „Neskorumpovateľného“ – kráčí k prezidentskému křeslu...


Michal Jareš: Popel, kocovina a vyčichlý parfém

Pavel Šrut byl odjakživa básník, říkal jsem si, když se mi do rukou dostala jeho knížka Konzul v afrikánech. A proto musí i tohle být něco extra, i když jde pouze o sebrání všemožných próziček a fejetonů z let 1990 – 1997. Prdlačky, švagrová...

Konzul v afrikánech není žádný konzul z Horní Volty, ale obyčejný psací stroj typu Consul, jenž byl vyhozen z okna. Stejně tak i prácičky Pavla Šruta jsou tak trochu vyhozené z okna. (Nebo spíš sebrané zpod stolu.) I když se v nich občas hezky vzpomíná na Skácela nebo Koláře nebo Brouska, je to jen a jen zbyteček, popílek z těch cigaret a doutníků, o kterých se tam tak mohutně píše. Je hezké, vědět, že se jednou na Silvestra pilo s právě propuštěným Ivanem Martinem Jirousem, což skončilo kotlem polívky na hlavě. Je fajn znát poslední dopis Skácela i odpověď na něj. A třeba si přečíst krásnou – ač feministickou – pohádku o Sermerssuak, která se vysmívala mužům způsobem: „Kde jsi byl, když se rozdávala varlata?“ (s. 148). Jenže proč sakra ten Martin Pluháček, jakožto výkonný nakladatel z Petrova nedonutil napsat Pavla Šruta tlustopis vzpomínek, když už mocímermo chtěl vydat Šrutovu knížku? Bylo by to přeci jen záslužnější, než sebrat novinové paběrky, občas – jak sám Šrut přiznává – psané v tzv. „dead timu“, to značí na poslední chvíli, možná že na cestě po schodech do redakce. (A podobný vtípek jako je citace ze čtenářského dopisu Václava Bartoška, jenž se diví, proč se Pavel Šrut neustále vyjadřuje k tomu, že ho nic nenapadá, už tu byl, přímo v nakladatelství Petrov. Stačí přeci jen otevřít knížku Die Ausgewhlten Schriften z nakladatelství Petrov na straně 57.)

A tak se z velkých lásek stávají jen vzpomínky na parfém a z láhví jen kocoviny. Přitom Pavel Šrut nikdy nebyl troškař nebo kecal. Jenže je rozdíl mezi juvenilií a poezií. Snad jen ty dvě písmena na konci se shodují. A to je celkem málo.

Pavel Šrut: Konzul v afrikánech. Petrov 1998, 167 stran.


Michal Jareš: Mysofilie diváka

Jakou odezvu může u nás mít film, který pojednává o éře tzv. glam rocku, což byl hudební proud na začátku 70. let, kdy po Beatles a konečně i po hard rocku přišla prázdnota plná exkrementů typu Sweet, T. Rex nebo Garry Glitter? Pro srovnání v českých luzích a hájích – Viktor Sodoma a skupina F.R.Čecha a jejich Papoušek Kakadu. Jelikož se ale v té době u nás cosi normalizovalo, je Sodoma jen berličkou. Chybějící srovnání na úrovni je problém, se kterým se při sledování filmu VELVET GOLDMINE – SAMETOVÁ EXTÁZE můžeme setkat a může nás skolit.

Tento film popisuje hudbu a život oněch výše zmíněných výpotků, i když si do názvu vybral opus Davida Bowieho
z jeho slavné desky Ziggy Stardust. A právě Bowie je ve filmu angličana Todda Haynese jakýmsi předobrazem, ikonkou, která počítá v popu s penězmi a v penězích vidí pop.

Vše začíná koncertem nikdy neexistující hvězdy Briana Sladea a jeho skupiny Venus in Furs (konotace jak na Velvet Underground tak i na skupinu Slade, kterou tuzemec ještě může postřehnout, ovšem množství narážek je příliš spjatých s Anglií a proto se něco může zdát jako nesrozumitelné). Brian Slade vystupuje jako hrdina Maxwell Demon – Bowie a Ziggy – a je dřív než otevře ústa zastřelen na otevřené scéně. Jenže se zjistí, že vše bylo fingované a že Brian žije. Tím ale skončil pro své fanoušky a zmizel ze scény. Psal se rok 1974...

O deset let později v Novém Yorku se uprostřed obří okurkové sezóny vzpomene na deset let starou událost a reportér Arthur, který na začátku sedmé dekády prožíval vzestup a pád Maxwella Demona jako pubescent, má zjistit, co se vlastně s Brianem po střelbě stalo. Setkává se s jeho prvním manažerem i jeho bývalou ženou. Všechno jejich vyprávění je tu a tam lehce doplněno i vzpomínkami samotného Arthura, který na tom či onom koncertu byl. Nakonec se zjistí, že Brian Slade si jen změnil jméno a žije dál v showbussinesu jako obrovsky populární zpěvák. Jenže aby to nebyla taková prvoplánová nuda týkající se pěněz, je to celé vyprávění zabaleno pěkně do sametu, kalhot do zvonu, bisexuálních hrátek, rtěnek ve vlasech, Oscara Wilda a do návštěvy mimozemšťanů. Ano, ani ti nezůstali ušetřeni...

A samozřejmě do hudby a podivných klipů. Trn z paty tomuto jinak ryze ostrovnímu filmu vytrhává herec Ewan McGregor v roli jistého Curta Wilda, což je chvíli Iggy Pop a posléze – když si obarví vlasy – slavný sebevrah Kurt Cobain. Mrtvolám se neublíží. McGregor, který ve filmech jako Trainspotting nebo A Secret Life teprve nabíral dech, tady začíná vydechovat. Jistý Leonardo DiC. je proti němu kloakou motolice, možná tím, co z té kloaky vyjde. Kvůli McGregorovi stojí ten film určitě za vidění. (Dokonce sám zpívá někdejší hitůvku Iggy Popa T.V. Eyes).

Ale jinak – jak kdysi vtipně pronesl Lennon, ta sedmdesátá léta stála za hovno. Glam rockem ten velký průser začal a trval až do příchodu juchajícího punkového hnutí. Film o lejnu tedy může mít několik možností – buď realisticky ukáže, jak to všechno bylo, a pak to bude jen záběr výkalu. Nebo to všechno opentličkuje a bude to trus s mašličkou. V případě Sametové extáze se podařilo odpoutat se od té základní materie, ale pořád se tam cpe – stejně jako nikým nehlídané mikrofony, které opět lezou do záběru, to to nikdo nehlídá??? – ten kus harmasanu. A tak, když usednete a jdete dobrovolně na tehle film, se chtě nechtě stáváte mysofilem, což je podle odborné literatury člověk, jenž je vzrušen lidskými výkaly. Naštěstí jen dvě hodiny.

Aneb: Kids Are Against the Seventiens.(Mike Watt).

Sametová extáze (Velvet Goldmine). Anglie 1998. Režie: Todd Haynes.


© Texty